lauantai 28. helmikuuta 2009

Turistirysä

Arvoisa Matka-Toimisto!

Meidän perhe oli hiihtolomalla teidän järjestämällänne matkalla Kanarian saarilla. Pettyneenä joudumme nyt toteamaan, että matka ei vastannut odotuksiamme lainkaan.

Jo menomatka oli hyvin tukala, sillä lentokoneessa oli hyvin ahdasta. Istumajärjestelyissä ei ollut mitenkään huomioitu sitä, että mieheni on hieman keskimääräistä rotevampi, eli hänen molemmille puolilleen olisi ilman muuta pitänyt jättää tyhjä paikka. Nyt hän ahtauden vuoksi vahingossa kaatoi punaviinimukin vieressä istuneen rouvan vaatteille yrittäessään päästä rouvan ohi käytävälle kävelemään. Oletamme, että te, arvoisa matkanjärjestäjä, korvaatte rouvan pesulakulut, joita hän nyt perii meiltä vedoten siihen, että mieheni ei etukäteen ilmoittanut lähtevänsä siirtymään paikaltaan ja pyytänyt rouvaa väistämään. Miehenihän vain kunnioitti vieraan naishenkilön yksityisyyttä eikä ryhtynyt tungettelevasti juttusille, ja sitä paitsi kuinka me olisimme voineet edes tietää, mitä kieltä rouva puhuu!

Myöskään hotelliimme emme olleet tyytyväisiä. Hotellin henkilökunta ei puhunut suomea lainkaan - edes numeroita eivät nämä asiakaspalvelijat olleet vaivautuneet opettelemaan! Jouduimme joka kerta kirjoittamaan huoneemme numeron heille paperilapulle avainta pyytäessämme.

Itse asiassa koko kohteessa oli suomen kielellä saatavaa palvelua vaikea löytää. Oikeastaan ainoiksi todellisiksi asiakaspalvelun ammattilaisiksi osoittautuivat torikauppiaat, joilta ostimmekin edulliset nahkatakit koko perheelle, kun kerrankin pystyimme myyntitilanteessa toimimaan täysvaltaisesti omalla äidinkielellämme. Tosin ilmeisesti vahingossa saimme näiltä kohteliailta ja ystävällisiltä asiakaspalvelun ammattilaisilta puolivalmiit kappaleet, joista vetoketjut rikkoutuivat ja yksi hihakin irtosi pian koti-Suomeen päästyämme -
oletamme, että te, arvoisa matkanjärjestäjä, toimitatte meille laadukkaammat nahkatakit ostamiemme tilalle.

Myöskin suomalaisten elintarvikkeiden tarjonta kohteessa oli ala-arvoisen huonoa. Hotellimme oli niin sanottu huoneistohotelli, eli siellä ei tarjoiltu aamiaista vaan meidän oletettiin valmistavan ateriamme itse huoneistomme keittiössä. Keittiön kaapeissa ei kuitenkaan ollut minkäänlaisia elintarvikkeita valmiina - eikö hotellin henkilökunnan tehtäviin kuulu varmistaa, etteivät edelliset asukkaat ole syöneet kaappeja täysin tyhjiin?!? - ja kaupoista oli mahdotonta löytää tuotteita, joissa olisi ollut tuoteseloste tai edes tuotteen nimi suomeksi. Onneksi ystävällinen naapurihuoneiston rouva antoi meille hieman mukanaan tuomaansa näkkileipää, ja olimme hoksanneet ottaa lentokoneessa yli jääneet voinapit talteen! Ja onneksi tämä naapurihuoneiston rouva osasi neuvoa meidät siihen suomalaiseen ravintolaan, jossa sitten aterioimmekin koko viikon ajan. Tähän ravintolaan olimme hyvin tyytyväisiä, tosin olisimme toivoneet heiltä hieman useammin vaihtuvaa menua - nyt jouduimme ottamaan ne samat lihapullat joka kerralla.

Loppujen lopuksi ehkä pahinta kohteessa oli kuitenkin se, että se on niin kamala turistirysä! Varsinkin saksalaisturistit häiritsivät lomanautintoamme suuresti, sillä he osoittautuivat sangen kovaäänisiksi. Mehän halusimme vain kaikessa rauhassa syventyä paikalliseen elämänmenoon ja kulttuuriin, mutta sehän oli mahdotonta, kun joka ilta kaikui allasbaarista saksankielistä puhetta ja jopa laulua!
Tähän saattoi ostaltaan vaikuttaa sekin erittäin vakava lainrikkomus, jonka havaitsimme: paikallisissa ravintoloissa - jopa meidän kansainvälisessä hotellissamme! - alkoholijuomia ei annosteltu mittalasien avulla, ja käsivaraisesti kaadetuista drinkeistä tuli usein hyvin vahvoja. Lisäksi epäilemme, että alhainen hintataso kertoo veronkierrosta. Oletamme, että te vastuullisena matkanjärjestäjänä puututte näihin vakaviin rikkomuksiin, tarvittaessa paikallisviranomaisten välityksellä.

Niinpä, arvoisa matkanjärjestäjä, oletamme, että palautatte meille epäonnistuneen matkamme hinnan sekä korvaatte yllä mainituista epäkohdista meille aiheutuneet ylimääräiset kustannukset. Lisäksi toivomme, että jatkossa lisäätte matkaesitteisiinne merkinnän siitä, kuinka Kanariansaaret eivät sovi matkakohteeksi turistirysiä kaihtaville!

* * *
Pakinaperjantain aiheena Turistirysä. Sikäli minulle ajankohtainen aihe, että olen juuri itsekin matkalle lähdössä - en kylläkään mihinkään varsinaiseen turistirysään...

8 kommenttia:

Ritviecav kirjoitti...

Olipa hauska pakina. Tuollaisiakin tyyppejä tapaa aina silloin tällöin. Ja ihmettelen itsekseni, miksi ovat ollenkaan matkalle lähteneet, kun perillä ei kaikki ole niin kuin Suomessa, tai kuten he haluaisivat. :-)

arleena kirjoitti...

Noinhan siinä käy turistirysässä.
Pakinasi oli mehukkasti kirjoitettu. Oli ilo lukea.

Isopeikko kirjoitti...

Oikein jäi kiinnostamaan saivatko nuo raukat rahansa takaisin ja korvausta?

Anonyymi kirjoitti...

Kiva pakina. Tulee elävästi mielen vuosikymmenen takaiset ajat kun käytiin Kanarialla tuttavaperheen kanssa:)
terveisin Anja

Allyalias kirjoitti...

Muistathan ottaa matkalle omat eväät mukaan??

Herkullinen juttu. Tunnen tuon ihmistyypin paremmin kuin välittäisin tuntea.

Muuten Playa del Muhoksella tuollaisia kieliongelmia ei olisi :)

Lastu kirjoitti...

Laps Suomen ällös vaihda pois sä maatas ihanaa... edes lomalla.

Pakina kaikilla mausteilla.

Mk kirjoitti...

Hauska pakina!
Kyllä tosiaan noin monesta vastoinkäymisestä kannattaa jo valittaa ja tinkiä rahoja takaisin.

Tirlitta kirjoitti...

Osuvasti kerrottu! Ei taitaisi olla matkatoimistollekaan ensimmäinen laatuaan, tuollainen kirje.