perjantai 14. elokuuta 2009

Kesästä

Mummollani on kiusallinen taipumus säilyttää kaikkea mahdollista, kaivella sitten säännöllisin väliajoin näitä arkistojensa aarteita ja tuputtaa niitä mukaani; olen jo oppinut ottamaan kaiken kiltisti hymyillen vastaan ja nakkaamaan lähimpään roskikseen kun mummin silmä välttää. Viime tapaamisella sain omia lapsuudenaikaisia hengentuotteitani nätisti kirjekuoressa. Lukaisin ne sitten kohteliaisuudesta läpi - ja yllätyin. Päiväyksen mukaan esim. seuraavan kesärunon olen kirjoittanut 9-vuotiaana, ja vaikka itse sanonkin niin ei se sen ikäisen tekemäksi kyllä yhtään hullumpi ole! Tietysti ilmaisu on vielä hyvin kehittymätöntä eikä minkäänlaista klishee-suodatinta ole ollut, pikemminkin päinvastoin, mutta silti! Jaan sen nyt täällä, kun se sattumoisin sopii Runotorstain aiheeseenkin:

Runo kauniille kesälle

Kun paistaa aurinko, kukkii kukat
ja pois on heitetty villasukat
mä istun tääl kynä kädessäin
ja kirjoitan kaikesta mitä mä näin

Mä kirjoitan kirkkaasta vedestä:
se helmeilee, se väreilee
Mä kirjoitan haluni edestä
en liika vähän kirjaimia tee
Mä kirjoitan lempeistä tuulista:
ne hyppelee, ne iloitsee
Ei riitä sanat, jotka tulee huulista
vaan se, että katselee
Mä kirjoitan kauniista perhoista:
ne leikkivät, ne hyörivät
Ja vaikka mä kirjoittaisin verhoista
niin ne ilosta pyörivät
Ei riitä sanat kuvaamaan
Suomen luontoa kaunista tätä
Vaan kun avaa silmänsä maailmaan
niin ei ole aivan mätä!

Vielä kerran siis muistuttaisin, että edellä oleva runo on pikkutyttönä kirjoitettu. Vertailun vuoksi vielä toinen, tuoreempi kesäruno, parin vuoden takaa - niin se on ajan hammas kirkasotsaista maailmankuvaa nävertänyt...

Kesä

Kesä!
Kukkien värikäs riemujuhla
Tyynellä järvellä kelluva lumme
Sirkkojen siritys valkeassa yössä

Kesä!
Aurinko hymyinä ihmisten kasvoilla
Leppeä tuuli hameenhelmoissa
Hikihelmi ruskettuneella iholla

Kesä.
Puremista turpeat, kutisevat nilkat
Palaneen punaisina kuumottavat hartiat
Suoraan vyötärölle parkkeeranneet grillimakkarat

Onhan talvellakin kaunista…

Ei kommentteja: